søndag 30. januar 2011

Pizza Margherita

På fredag skulle jeg lage noe godt til bare meg. Da jeg jeg lette, kom jeg over Pizza Margherita på Trines Matblogg. Den så kjempe god ut, så jeg bestemte meg for å lage den.. Jeg ikke overraskende var den fantastisk god, og veldig lett å lage.

Til 1 pizza trenger du...

1,5 dl lunkent vann
15 g gjær
¼ ts havsalt
1 ss olivenolje
3,5 dl hvetemel
Fyll:
10 cherrytomater, i skiver
1 pk mozzarella, i biter
Frisk basilikum, finhakket
God olivenolje
Maldonsalt
Nykvernet pepper
Du gjør:
Bland sammen alle ingrediensene til pizzabunnen, men hold igjen litt på melet, slik at du kan justere underveis. Elt deigen i 10-15 minutter i kjøkkenmaskin, slik at deigen blir smidig og elastisk. Om du ikke har kjøkkenmaskin kan du elten den sammen for hånd. Dekk til bakebollen og la den heve til deigen har dobbel størrelse.
Kjevle ut pizzadeigen til du får en fin tykkelse på bunnen. Fordel tomater, mozzarellaost og basilikum over pizzaen. Ringle over god oliven olje og krydre med maldonsalt og nykvernet pepper. Stek pizzaen i stekeovn ved 275 grader i ca 10-12 minutter til pizzaen er ferdig stekt. 


1 kommentar:

  1. mmmm denne ser god ut, må prøves :-) takk for at du deler bloggen min, jeg legger deg inn hos meg også. Mvh Iris og sukkertopp

    SvarSlett