torsdag 13. januar 2011

Bountykuler

Jeg hadde litt fløte i kjøleskapet som jeg måtte bruke opp. Etter mye leting etter noe godt jeg kunne lage, falt valget på Bountykuler. Jeg angrer ikke, for de var kjempegod! Oppskriften fant jeg på http://www.detsoteliv.no/ .

Til ca 50 kuler trenger du:
50 g smør
0,5 dl lys sirup
0,5 dl melis
2 dl kremfløte
200 g kokos
Til pynt:
250 g lys kokesjokolade
Du gjør:    
Ha smør, melis, sirup og kremfløte i en kjele. La blandingen småkoke i 5-10 minutter, til massen blir hvit og seig i konsistensen (pass på at varmen ikke blir for sterk). Ta kjelen av platen og bland inn kokos. Avkjøl blandingen til den blir fast nok til å kunne formes.
Form kokosmassen til små kuler med hendene. Legg kulene på et brett med bakepapir og sett dem i kjøleskapet en stund, til kulene har stivnet. Smelt kokesjokoladen over vannbad. Dypp kulene raskt ned i sjokoladen ved hjelp av 2 gafler, og legg dem tilbake på brettet med bakepapir. Sett brettet med sjokoladekulene i kjøleskapet, og la de stå kaldt til sjokoladen har stivnet.
Løsne kulene fra bakrepapir og ha dem i en tett boks med bakepapir mellom lagene. Oppbevares kaldt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar