tirsdag 19. oktober 2010

Kebab med raita

Selv om det er høst og kaldt ute, har jeg grillen stående på terassen. Jeg synes maten får en helt annen smak på grillen, og det er så godt! I dag har jeg en oppskrift på kebab som jeg har grillet. Du kan jo selvfølgelig steke kebaben inne om du ikke har grill. Til kebaben serverer jeg raita, som er en frisk yoghurtsaus med mynte. Oppskriften rekker til 2 personer.

Kjøttfarse:
400 g kjøttdeig
1 egg
1 fedd hvitløk, finhakket
1 rød chili, renset for frø og finhakket
1 ss frisk bladpersille, hakket
1 ts salt
Pepper

Raita:

1 beger yoghurt naturell
2 fedd hvitløk
1-2 ss hakket mynte
Salt
Pepper
Frityrkokte potetskiver:
3-4 poteter i tynne skiver
4 skiver aubergine
Frityrolje
Salt


Slik gjør du:
Bland alle ingrediensene og la farsen stå i kjøleskapet å trekke en stund. I mellomtiden kan du sile av yoghurten i et kaffefilter i ca 20 min.
Varm opp oljen og ha i potetskiver. Form avlang pølser av kjøttfarsen, og ha på grillspyd. Pensle grillspydene med sitron og olje. . Mens grillspydene steker og potetene koker, ha yoghurten i en skål og tilsett presset hvitløk og hakket mynte. Smak til med salt og pepper.
 Kok til de er har en gylden farge og er ferdig. Ta potetene og ut og legg dem på tørkepapir og la de renne av seg.  Salt potetene med det samme. Gjør det samme med auberginene.






Stek eller grill spydene til de er gjennomstekte.

Jeg serverte kebaben med rødløk, hakket tomat og hjemmelaget pitabrød.
God middag!


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar