lørdag 23. april 2011

Tomatpai

Her i Bergen skinner solen for fullt. Det passer meg veldig godt, fordi jeg benytter påsken til å så og stelle plantene i mitt drivhus. Jeg har blant annet ulike typer tomatplanter som jeg håper å kunne høste gode frukter av i sommer. Tomater har et høyt innhold av vitamin A og vitamin C, og er en viktig kilde til antioksidanter. Dessuten uten kan tomater brukes i mye matlaging, enten frisk, kokt eller stekt. Her kommer oppskriften på en deilig tomatpai…

Paideig:
250 g spelt
1 ts salt
150 g mykt smør
1 egg
Fyll:
5 tomater
2 egg
400 g myk kremost naturell eller med urter
1,5 dl kesam
100 g lagret ost, revet
2 ss spelt
Revet muskatnøtt
Salt
Pepper
Olivenolje til pensling

Du gjør:
Begynn med å lage deigen. Bland sammen spelt og salt, lag en fordypning i melet og tilsett mykt smør i terninger og egg. Elt sammen til en glatt deig. Pakk deigen i plastfolie og la ligge kaldt i 2-3 timer. Kan gjerne lages dagen i forveien. Kjevle ut deigen og legg den over i en pairform. Settes kaldt.
Til fyllet, skjær tomatene i tykke skiver og ta ut innmaten. Legg skivene på en rist over oppvaskkummen (eller et fat), dryss over salt. Dette er for at væske skal sive ut og gjøre tomatene litt fastere.
Pisk eggene lett sammen bland inn myk kremost, kesam, revet ost, spelt og litt revet muskatnøtt, salt og pepper.
Hell blandingen over i pairformen. Stek på nederste rille i varm stekeovn 180 ºC i ca 30 min.
Tørk lett av tomatskivene og legg dem over i formen, pensle med litt olivenolje og stek videre i ca 20 min.
Server paien med ruccolasalat, olivenolje, revet parmesan, maldonsalt og grovmalt pepper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar